top of page
Dziewczynka z serduszkiem ułożonym z palców

KAKTUS

Kaktus to cykl 14 warsztatowych spotkań
z dziećmi oraz 2 indywidualnych spotkań
z rodzicami. Zajęcia z dziećmi odbywają się
w kameralnych grupach od czterech do maksymalnie sześciu osób.

Trening prowadzony jest przez certyfikowane trenerki umiejętności społecznych oraz psycholożki, które na co dzień pracują z dziećmi i młodzieżą prowadząc terapię psychologiczną, psychoterapię poznawczo-behawioralną oraz konsultacje z zakresu seksuologii. 

Kaktus to również autorska metoda treningu umiejętności społecznych dla dzieci i młodzieży wzbogacona o elementy terapii poznawczo-behawioralnej, uważność i relaksację oraz trening kreatywności. 
Naszym nadrzędnym celem jest wspieranie rozwoju umiejętności, które umożliwią dziecku budowanie satysfakcjonujących relacji rówieśniczych, a także wzmocnienie zasobów osobistych dziecka takich jak poczucie wpływu oraz poczucie własnej wartości. Niezwykle istotne jest dla nas to, aby wyposażyć dziecko w odpowiednie i skuteczne metody oraz narzędzia, dzięki którym będzie efektywnie radzić sobie z trudnymi emocjami takimi jak lęk, smutek, czy złość. Dużą wagę przykładamy do nauki strategii konstruktywnego radzenia sobie ze stresem oraz sytuacjami trudnymi i konfliktowymi. 
 

Terapia poznawczo-behawioralna zakłada bezpośredni związek tego: jak myślimy, co czujemy i jak się zachowujemy. Ten związek jest niezwykle ważny, ponieważ osoby w każdym wieku, które prezentują jakiekolwiek zachowania problemowe najczęściej myślą w sposób niewłaściwy, bądź utrudniający np. skupiają się jedynie na negatywach, nie dostrzegając najmniejszych sukcesów i osiągnięć lub są nadmiernie krytyczni wobec siebie. Skupieni się na przeszłości często zamartwiają się tym czego doświadczyli lub tym co może wydarzyć się w przyszłości. Terapia poznawczo-behawioralna uważana jest za najbardziej skuteczną metodę pracy terapeutycznej, dlatego też wprowadzenie jej elementów takich jak praca nad zniekształceniami poznawczymi, identyfikacja myśli automatycznych i nauka ich przeformułowania wydaje się być niezwykle pomocna w treningu umiejętności społecznych skierowanym do dzieci i młodzieży. 

Uważność to stan umysłu, który możemy osiągnąć dzięki skupieniu uwagi na chwili obecnej. Uważność polega na przyjmowaniu i akceptowaniu emocji, myśli i wrażeń płynących ze zmysłów, dzięki czemu w sposób świadomy rozwijamy zdolność do dostrzegania naszych wewnętrznych i zewnętrznych przeżyć. Relaksacja stanowi naturalny proces, w którym następuje rozluźnienie ciała i umysłu. Dzięki uważności i technikom relaksacyjnym dziecko jest w stanie rozwinąć zdolność koncentracji oraz osiągnąć stan wyciszenia i spokoju. Uważność jest jedną z metod terapii poznawczo-behawioralnej, która wspiera umiejętność radzenia sobie ze stresem i obniżania napięcia towarzyszącego nam w życiu codziennym. Wśród wykorzystywanych w tym celu technik znajdują się między innymi ćwiczenia oddechowe, ćwiczenia oparte na doznaniach zmysłowych, a także techniki wyobrażeniowe. 

Trening kreatywności to rodzaj treningu o charakterze psychoedukacyjnym, za pomocą którego możemy wzmacniać i rozwijać twórcze myślenie u dzieci i młodzieży oraz osób dorosłych. Jest to forma pracy grupowej, której celem jest wykształcenie u uczestników odpowiednich form zachowania, które dzięki wielokrotnym ćwiczeniom naturalnie przekształcą się w nawyk. Na treningu kreatywności rozwijane są umiejętności komunikacyjne, zdolność do koncentracji oraz zdolności kreatywnego myślenia. Proponowane ćwiczenia rozwijają zdolność ekspresji pomysłów, myśli i emocji dziecka, 
a także wzmacniają jego samowiedzę oraz samoocenę. Dodatkowo trening kreatywności kształtuje otwartość i spontaniczność dziecka, a także wpływa na znoszenie barier psychicznych i psychospołecznych, które mogą blokować proces twórczy. 

bottom of page